تماس با مشاوره تحصیلی ندای مشاور

شهریه دانشگاه آزاد ۱۴۰۲-۱۴۰۳

📚 خلاصه ای از مقاله شهریه دانشگاه آزاد ۱۴۰۲-۱۴۰۳:

شهریه های دانشگاه آزاد

جداول نرخ جدید شهریه دانشگاه آزاد 1402 – 1403 منتشر شد جدول نرخ جدید شهریه کاردانی و کارشناسی آزاد در تمامی رشته ها در جدول شهریه دانشگاه آزاد

شهریه دانشگاه آزاد ۱۴۰۲-۱۴۰۳

شهریه دانشگاه آزاد ۱۴۰۲-۱۴۰۳

آخرین نرخ مصوب شهریه دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد از جمله دانشگاه هایی می باشد که تحصیل در آن نیازمند پرداخت شهریه می باشد ، و داوطلبانی که این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب می کنند بایستی هر ترم مبلغی را به عنوان شهریه به دانشگاه پرداخت نمایند. شهریه دانشگاه آزاد در تمامی مقاطع تحصیلی ( کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری ) از دانشجویان این دانشگاه اخذ می گردد و مبلغ شهریه دانشگاه آزاد به نسبت رشته و مقطع تحصیلی متفاوت می باشد.

شهریه دانشگاه آزاد 1402

پس داوطلبان تحصیل در دوره های با آزمون دانشگاه آزاد و دوره های بدون آزمون دانشگاه آزاد برای تحصیل در رشته مورد علاقه خود ملزم به پرداخت دو نوع شهریه در طول هر ترم میباشند که بشرحذیل می باشد:

  • شهریه ثابت دانشگاه آزاد: مبلغی است که در براساس نیمسال ورود به دانشگاه برای دانشجویان تصویب میشود و تا پایان مقطع تحصیلی مبلغ شهریه ثابت تغییری نمیکند.
  • شهریه متغیر دانشگاه آزاد: براساس ضریب واحدها محاسبه ها میشود و همچنین مبلغ شهریه متغیر دانشگاه آزاد بین واحدهای نظری و واحدهای علمی متفاوت میباشد. در واقع شهریه متغیر براساس میزان واحدی که دانشجو انتخاب میکند قابل تغییر میباشد.

با توجه به اینکه اطلاع از میزان شهریه دانشگاه آزاد برای بسیاری از داوطلبانی که تمایل به تحصیل در رشته های دانشگاه آزاد هستند مهم می باشد ، در ادامه این مقاله به بررسی میزان و نحوه پرداخت شهریه دانشگاه آزاد در تمامی مقاطع تحصیلی این دانشگاه می پردازیم و شما عزیزان میتوانید با مطالعه این مقاله از آخرین مبلغ شهریه دانشگاه آزاد در سالتحصیلی جدید اطلاع داشته باشید.

جدول شهریه دانشگاه آزاد 1402 – 1403

شهریه رشته های با آزمون دانشگاه آزاد و شهریه رشته های بدون آزمون دانشگاه آزاد، قبل از شروع هر نیمسال تحصیلی تصویب شده و به دانشگاه ها ابلاغ میشود و دانشجویان برای تحصیل در رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد باید شهریه پرداخت کنند. در صورتی که دانشجویان قادر به پرداخت شهریه دانشگاه آزاد نباشند میتوانند از تسهیلات دانشجویی استفاده کنند. دانشگاه آزاد به دانشجویانی که توان پرداخت شهریه دانشگاه آزاد در مقاطع مختلف را ندارند، وام دانشجویی یا به عبارتی وام پرداخت شهریه دانشگاه آزاد ارائه می دهد. آیین نامه و شرایط دریافت تسهیلات و وام شهریه دانشگاه آزد در قالب دفترچه راهنما از سایت دانشگاه آزاد به نشانی Azmoon.org منتشر می گردد.

  1. در ادامه میزان شهریه دانشگاه آزاد به تفکیک مقاطع مختلف مقطع دانشگاه آزاد در سال تحصیلی 1402 – 1403 آورده شده است . با توجه به اینکه هر ساله بر میزان شهریه ثابت و متغیر دانشگاه آزاد مبلغی اضافه می گردد ، برای تخمین شهریه دانشگاه آزاد در سال تحصیلی جدید کافی است به مبالغ زیر 10 الی 15 درصد اضافه کنید .

میزان شهریه مقطع کاردانی دانشگاه آزاد

مقطع کاردانی در دانشگاه آزاد به صورت پیوسته و ناپیوسته می باشد که پذیرش در رشته های این مقطع به صورت با آزمون و یا بدون کنکور می باشد. در جداول زیر میزان شهریه مقطع کاردانی به تفکیک پیوسته و ناپیوسته آورده شده است:

مبلغ شهریه مقطع کاردانی ناپیوسته دانشگاه آزاد

مبلغ شهریه مقطع کاردانی ناپیوسته دانشگاه آزاد

مبلغ شهریه مقطع کاردانی پیوسته دانشگاه آزاد

شهریه مقطع کاردانی پیوسته دانشگاه آزاد 1402

میزان تقریبی شهریه کاردانی ناپیوسته دانشگاه آزاد برای رشته های مختلف مانند جدول زیر می باشد. ممکن است امسال افزایش 20 تا 30 درصدی در شهریه ها داشته باشیم.

شهریه کاردانی دانشگاه آزاد 1402

میزان شهریه مقطع کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد

میزان شهریه دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی پیوسته برای گروه های مختلف آموزشی متفاوت می باشد. داوطلبان عزیز توجه داشته باشند که در چند سال اخیر میزان شهریه ثابت دانشگاه آزاد توسط خود دانشگاه تعیین می گردد و شهریه ثابت ها مقداری یکسان نیست.

داوطلبان توجه داشته باشند که میزان شهریه کارشناسی دانشگاه آزاد چه بصورت با کنکور باشد چه به صورت بدون کنکور یکسان می باشد و تفاوتی بین شهریه ها وجود ندارد.

میزان شهریه کارشناسی دانشگاه آزاد

مبلغ شهریه کارشناسی دانشگاه آزاد

شهریه ثابت کارشناسی دانشگاه آزاد

شهریه متغییر کارشناسی دانشگاه آزاد

میزان تقریبی شهریه کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد برای رشته های مختلف مانند جدول زیر می باشد. ممکن است امسال افزایش 20 تا 30 درصدی در شهریه ها داشته باشیم.

شهریه کارشناسی دانشگاه آزاد 1402

ثبت نام بدون کنکور در مقاطع کارشناسی دانشگاه آزاد، شامل شرایط عمومی و اختصاصی است که دانشجویان در هر مقطع و دوره باید اطلاعات دقیقی درباره آن‌ها داشته باشند و پس از بررسی این شرایط، ثبت نام خود را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد

شهریه رشته های پیراپزشکی در مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد 1402

شهریه متغییر کارشناسی دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد در سال ۱۴۰۲، در رشته های پیراپزشکی، امکان پذیرش داوطلبان را از طریق دو روش کنکور و بدون کنکور (بر اساس سوابق تحصیلی) فراهم می‌کند. در صورتی که شما به انتخاب رشته های پیراپزشکی علاقه‌مند هستید و دانشگاه آزاد آنها را ارائه می‌دهد، لازم است اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشید.

بیشتر بخوانید: رشته های پیراپزشکی دانشگاه آزاد

میزان شهریه کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد 1402

میزان شهریه کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد که در واقع همان میزان شهریه کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد می باشد نیز متناسب با رشته های مختلف تحصیلی متفاوت می باشد.

میزان شهریه کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد

میزان تقریبی شهریه کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد برای رشته های مختلف مانند جدول زیر می باشد. ممکن است امسال افزایش 20 تا 30 درصدی در شهریه ها داشته باشیم.

شهریه کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد 1402

میزان شهریه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 1402 – 1403

میزان شهریه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در چند سال اخیر با افزایش نسبتا بالایی روبرو بوده است که سبب شده کمی پرداخت شهریه در مقطع ارشد برای داوطلبان سخت باشد.

میزان تقریبی شهریه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد برای رشته های مختلف مانند جدول زیر می باشد. ممکن است امسال افزایش 20 تا 30 درصدی در شهریه ها داشته باشیم.

شهریه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

شرکت در دوره های با آزمون و بدون آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، شامل شرایط عمومی و اختصاصی است که دانشجویان باید اطلاعات دقیقی درباره آن‌ها داشته باشند و پس از بررسی این شرایط، ثبت نام کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد خود را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: شرایط ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

میزان شهریه دکتری تخصصی دانشگاه آزاد

مقطع دکتری دانشگاه آزاد که بالاترین مقطع تحصیلی در کشور می باشد دارای میزان شهریه سنگینی برای اکثر داوطلبان در هر ترم تحصیلی می باشد.

در ادامه جدول مربوط به شهریه دکتری دانشگاه آزاد سال گذشته را بر اساس افزایش 10 الی 15 درصدی شهریه ، نسبت به سال گذشته ارائه داده ایم  . البته به گفته رئیس دانشگاه آزاد ممکن است در سال تحصیلی جدید شهریه این دانشگاه تا 25 درصد افزایش پیدا کند.

شهریه دکتری تخصصی دانشگاه آزاد 1402

میزان تقریبی شهریه دکتری دانشگاه آزاد برای رشته های مختلف مانند جدول زیر می باشد. ممکن است امسال افزایش 20 تا 30 درصدی در شهریه ها داشته باشیم.

شهریه دکتری دانشگاه آزاد

در صورت داشتن شرایط مورد نیاز که توسط سازمان سنجش اعلام می‌شود، متقاضیان تحصیل در دوره دکتری می‌توانند در مرحله ثبت نام و انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد شرکت کنند و امکان پذیرش خود را در این مقطع تحصیلی امتحان نمایند.

بیشتر بخوانید: ثبت نام دکتری دانشگاه آزاد

نحوه پرداخت شهریه رشته های دانشگاه آزاد

روش پرداخت هزینه تحصیلی در دانشگاه آزاد در دوره زمانی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ به صورت زیر است:

برای پرداخت هزینه‌های متغیر و ثابت، دانشجویان در تمام مقاطع تحصیلی، از جمله کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری باید به سامانه آموزشیار به صورت آنلاین درآمده و هزینه‌ها را پرداخت کنند. در ابتدا، برای دسترسی به دروس، هزینه ثابت را در زمان انتخاب واحد پرداخت می‌کنند. سپس مراحل زیر را طی کنند:

1 در سامانه آموزشیار به آدرس edu.iau.ac.ir وارد شده و گزینه “دانشجو” را انتخاب کنید.

پرداخت شهریه رشته های دانشگاه آزاد مرحله اول

2 در صفحه بعد، دکمه “ورود دانشجویان (پرداخت/ سایر خدمات آموزشی)” را فشار دهید.

پرداخت شهریه رشته های دانشگاه آزاد مرحله دوم

3 پس از مطالعه اطلاعیه و رعایت مقررات و ضوابط پوشش، آن را تایید کنید و گزینه “تایید مطلب و ورود به سیستم” را انتخاب کنید.

پرداخت شهریه رشته های دانشگاه آزاد مرحله سوم

4 پس از تیک زدن موافقت خود با موارد مندرج در اطلاعیه، بر روی گزینه “تایید مطلب و ورود به سیستم” کلیک کنید.

پرداخت شهریه رشته های دانشگاه آزاد مرحله چهارم

5 در زمان انتخاب واحد، به نیازها، پیش نیازها و سقف واحدها توجه کنید. سپس با مطالعه اطلاعیه و تایید آن، کلید “تایید مطلب و ورود به سیستم” را فشار دهید.

پرداخت شهریه رشته های دانشگاه آزاد مرحله پنجم

6 اطلاعیه شماره ۳ را دقیق بررسی کنید و پس از تیک زدن موافقت خود، دکمه “تایید مطلب و ورود به سیستم” را کلیک کنید.

پرداخت شهریه رشته های دانشگاه آزاد مرحله ششم

7 نام کاربری، کلمه عبور و کد تصویر خود را وارد کنید و گزینه “ورود به سیستم” را انتخاب کنید.

پرداخت شهریه رشته های دانشگاه آزاد مرحله هفتم

8 رمز ارسال شده به آیگپ را وارد کنید و دکمه “تایید” را فشار دهید.

پرداخت شهریه رشته های دانشگاه آزاد مرحله هشتم

9 با کلیک بر روی “ثبت نام دروس دانشجو”، منوی کشویی در سمت راست صفحه باز می‌شود و شما باید عبارت “مدیریت مالی نیمسال های تحصیلی دانشجو” را انتخاب کنید.

پرداخت شهریه رشته های دانشگاه آزاد مرحله نهم

10 پس از رویت بدهی خود، بر روی کلید “پرداخت الکترونیکی شهریه” کلیک کنید.

پرداخت شهریه رشته های دانشگاه آزاد مرحله دهم

11 یکی از درگاه‌های پرداخت را انتخاب کرده و گزینه “ادامه” را لمس کنید.

پرداخت شهریه رشته های دانشگاه آزاد مرحله یازدهم

12 مبلغ مورد نظر خود را در کادر مربوطه وارد کنید و دکمه “پرداخت الکترونیکی” را فشار دهید.

پرداخت شهریه رشته های دانشگاه آزاد مرحله دوازدهم

13 اطلاعات کارت بانکی خود را وارد کرده و گزینه “پرداخت” را انتخاب کنید.

پرداخت شهریه رشته های دانشگاه آزاد مرحله سیزدهم

14 پس از طی کردن این مراحل، اگر پیام موفقیت آمیز بودن پرداخت را مشاهده کردید، می‌توانید به قسمت “مدیریت مالی نیمسال های تحصیلی دانشجو” بروید و وضعیت آخرین پرداخت‌های خود را مشاهده کنید.

دانشجویان دانشگاه آزاد از طریق سایت آموزشیار می‌توانند از امکانات متنوعی مانند پرداخت شهریه، مشاهده لیست دروس، انتخاب واحد، حذف و اضافه، ارزشیابی اساتید، دریافت کارت ورود به جلسه، مشاهده نمرات و اعتراض به آن، ارزشیابی اساتید، درخواست تسهیلات و پرداخت شهریه بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید: سایت آموزشیار دانشگاه آزاد

 

شهریه دانشجویان مهمان در دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

دانشگاه آزاد به عنوان یکی از دانشگاه‌های شهریه پرداز کشور شناخته می‌شود. برای تحصیل در رشته‌های مختلف، از جمله پزشکی و غیرپزشکی، دانشجوان باید مبلغی به عنوان شهریه پرداخت کنند. حتی دانشجویانی که به‌صورت مهمان در این دانشگاه تحصیل می‌کنند، از این قانون مستثنی نیستند.

با توجه به آیین‌نامه‌های دانشجویان مهمان و انتقالی دانشگاه آزاد، هر ترم تحصیلی باید شهریه ثابت و متغیر به واحد دانشگاهی مقصد پرداخت شود. همچنین این دانشجویان باید شهریه ثابت هر نیمسال تحصیلی را به واحد دانشگاهی مبدا پرداخت کنند. علاوه بر این موارد، دانشجویان باید هزینه انتقال موقت را به موجب دستورالعمل‌های منتشر شده، از طریق واحد مبدا به سازمان مرکزی واریز کنند.

  • در صورتی که دانشجویان مهمان (به‌طور دائم یا برای یک ترم) در رشته‌های علوم پزشکی تحصیل می‌کنند، باید طبق مقرارت و آیین‌نامه‌های این دانشگاه عمل کنند. در ادامه، شرایط مربوط به آن‌ها ذکر شده است:
  1. در مقاطع علوم پایه و فیزیوپاتولوژی، شهریه ثابت باید به واحد دانشگاهی مبدا و شهریه متغیر باید به واحد مقصد پرداخت شود.
  2. در مقاطع کارورزی، کارآموزی و کارآموزی در عرصه، ۲۵ درصد شهریه ثابت باید به واحد مبدا و ۷۵ درصد شهریه ثابت و کل شهریه متغیر باید به واحد دانشگاهی مقصد پرداخت شود.
  3. تمامی دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف باید شهریه ثابت و متغیر خود را به واحد دانشگاهی مقصد و همچنین هزینه جبرانی و ۵۰ درصد شهریه ثابت و متغیر خود را به واحد مبدا واریز کنند.

برای درخواست نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی، فرآیند ثبت این درخواست‌ها از طریق سامانه منادا دانشگاه آزاد، به صورت آنلاین انجام می‌شود. داوطلبانی که می‌خواهند درخواست نقل و انتقال یا میهمانی در دانشگاه آزاد را ثبت کنند، باید در بازه زمانی مشخص شده برای نیمسال مورد نظر خود، به وبسایت منادا مراجعه کرده و فرم‌های مربوطه را تکمیل و مدارک مورد نیاز را آپلود کنند.

بیشتر بخوانید: سامانه نقل و انتقالات دانشگاه آزاد

تغییرات شهریه دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

در دانشگاه‌های شهریه‌پرداز، شهریه برای تحصیل متقاضیان شامل دو بخش شهریه ثابت و شهریه متغیر است. شهریه ثابت بر اساس نیمسال ورودی هر دانشجو تعیین می‌شود و تا پایان دوره تحصیل، در سنوات مجاز بدون افزایش باقی می‌ماند. اما شهریه متغیر بر اساس تعداد واحدهای اخذ شده توسط دانشجو تعیین می‌شود و در طول دوره تحصیل، افزایش می‌یابد.

در هنگام ثبت نام (ترم اول) در دانشگاه، پذیرفته‌شدگان تمامی مقاطع ملزم به پرداخت هزینه‌های خدمات آموزشی و هزینه بیمه می‌باشند. این هزینه‌ها برای هر مقطع تحصیلی متفاوت است و می‌توان آنها را از طریق سایت پرداخت شهریه دانشگاه آزاد تسویه کرد. در ادامه، هزینه‌های خدمات آموزشی و هزینه بیمه برای مقاطع مختلف در سال‌های ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ ارائه شده است.

تغییرات شهریه دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳

منظور از شهریه ثابت و متغیر چیست؟

در دانشگاه‌های شهریه‌پرداز، تمام دانشجویان موظف به پرداخت یک مبلغ به عنوان شهریه برای تحصیل هستند. این شهریه به دو بخش ثابت و متغیر تقسیم می‌شود. شهریه ثابت به مبلغی اشاره دارد که دانشجو در هر ترم ملزم به پرداخت آن است. این مبلغ ثابت بر اساس سال ورودی دانشجو تعیین می‌شود و به‌طور معمول در طول دوره تحصیل تغییر نمی‌کند.

هر واحد درسی که دانشجو در طول ترم اخذ می‌کند، هزینه‌ای خاص دارد. بنابراین، اگر مجموع هزینه واحدهایی که دانشجو در طول ترم اخذ می‌کند بیشتر از مبلغ شهریه ثابت باشد، میزان اضافه‌ای که باید پرداخت شود به عنوان شهریه متغیر محاسبه خواهد شد و باید توسط دانشجو پرداخت شود.

تخفیف در پرداخت شهریه دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

همانطور که قبلاً اشاره شد، یک دانشگاه غیردولتی برای ارائه خدمات آموزشی و رفاهی به دانشجویان خود، هزینه ای به عنوان شهریه دریافت می کند. در این میان، برخی از افراد شرایط خاصی دارند که می توانند از تخفیف در پرداخت شهریه این دانشگاه بهره‌مند شوند. این شرایط می تواند شامل کسانی باشد که در کنکور سراسری رتبه برتر کسب کرده‌اند، عملکرد ممتازی داشته باشند، در رشته های ورزشی قهرمانی داشته باشند و غیره.

تخفیف در پرداخت شهریه دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

تخفیف شهریه به دانشجویان با عملکرد ممتاز در دانشگاه آزاد

دانشجویانی که رتبه اول تا سوم ورودی در هر سال تحصیلی در هر مقطع و رشته ای را به خوبی از نظر اخلاقی، رفتاری و رعایت شئون دانشجویی توسط مسئولین واحد مربوطه تایید کرده‌اند، می‌توانند از تخفیفات شهریه دانشگاه غیردولتی بهره ببرند.

تخفیف شهریه به دانشجویان با عملکرد ممتاز در دانشگاه آزاد

  1. نکته اول: تخفیف شهریه برای دانشجویان دوره دکتری تخصصی در نظر گرفته نشده است.
  2. نکته دوم: دانشجویانی که در ترم تابستان تحصیل می‌کنند، قادر به استفاده از تخفیفات شهریه برای دانشجویان با عملکرد ممتاز نیستند.
  3. نکته سوم: در ارزیابی نهایی، تمام نمرات و تعداد واحدهای درسی در نظر گرفته می‌شود، بدون در نظر گرفتن دروس پیش‌نیاز یا دروس جبرانی.

تخفیف شهریه برای خانواده‌های کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد

اعضای خانواده (همسر و فرزندان) کارکنان و اعضای هیات علمی (به صورت فعال یا بازنشسته) که دانشجوی دانشگاه آزاد هستند، می‌توانند از تخفیفاتی در پرداخت شهریه بهره‌مند شوند.

تخفیف شهریه برای خانواده‌های کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد

  1. تبصره اول: کارکنان و اعضای هیات علمی باید به عنوان کارمند رسمی قطعی یا آزمایشی شاغل باشند.
  2. تبصره دوم: تخفیفات شهریه شامل دانشجویان واحدهای بین‌المللی، برون‌مرزی و الکترونیکی نمی‌شود.
  3. تبصره سوم: تایید رئیس واحد یا مرکز آموزشی الزامی است تا در هر نیمسال تحصیلی تخفیف اعطا شود.
  4. تبصره چهارم: در صورت وجود شرایط مشروطیت برای دانشجو، امکان استفاده از تخفیف در ترم بعد وجود ندارد.

تخفیف شهریه برای کارکنان دانشگاه آزاد

کارکنانی که در دانشگاه آزاد مشغول به کار هستند و قصد ادامه تحصیل در این دانشگاه را دارند، می‌توانند با رعایت شرایط زیر از تخفیفات در پرداخت شهریه بهره‌مند شوند:

? رشته تحصیلی آنها باید با شغلی که دارند سازگاری داشته باشد.
? کارکنان باید به عنوان کارمند رسمی قطعی یا کارمند رسمی آزمایشی مشغول به کار باشند.
? محل تحصیل و محل کار آنها نباید یکسان باشد.
? این تخفیف برای ۱۰ درصد کل کارکنان هر واحد دانشگاهی قابل اعمال است.
? دانشجویان واحدهای بین‌المللی، برون‌مرزی و الکترونیکی امکان استفاده از این تخفیف را ندارند.
? تایید رئیس واحد یا مرکز آموزشی ضروری است تا از این تخفیف استفاده شود.
? در صورتی که دانشجو مشروط شود، در ترم بعد امکان استفاده از این تخفیف وجود ندارد.

تخفیف شهریه برای کارکنان دانشگاه آزاد

تخفیف شهریه به نفرات برتر کنکور سراسری، کارشناسی ارشد و آزمون دکتری دانشگاه آزاد

تخفیف شهریه به نفرات برتر کنکور سراسری دانشگاه آزاد

تخفیف شهریه به نفرات برتر کنکور کارشناسی ارشد و آزمون دکتری دانشگاه آزاد

تخفیفات مربوط به نفرات برتر در آزمون‌های سراسری، تنها برای مقاطعی به جز دکتری تخصصی اعمال می‌شود.

حداکثر ترمی که داوطلبان می‌توانند از تخفیفات استفاده کنند، به ترتیب برای کارشناسی پیوسته ۸ ترم، ارشد ۴ ترم و دکتری حرفه‌ای ۱۰ ترم محدود است.

در صورت مشروط شدن دانشجو، در ترم بعد امکان استفاده از تخفیف وجود ندارد.

تخفیف شهریه به دانشجویان ممتاز ورزشی دانشگاه آزاد

دانشجویانی که در رقابت‌های ورزشی منطقه‌ای، سراسری، کشوری و بین‌المللی دانشگاه آزاد، موفق به کسب مدال قهرمانی شوند، می‌توانند از طرح تخفیف شهریه این دانشگاه بهره‌مند شوند.

تخفیف شهریه به دانشجویان ممتاز ورزشی دانشگاه آزاد

توجه ۱: حداکثر ترم‌های مجاز برای استفاده از این تخفیف، بسته به مقاطع تحصیلی مختلف عبارتند از: کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ۴ ترم، کارشناسی پیوسته ۸ ترم، دکتری تخصصی ۳ ترم و دکتری حرفه‌ای ۶ ترم.

توجه ۲: سقف استفاده از تخفیفات شهریه دانشگاه آزاد برای هر حکم قهرمانی به این صورت است: برای ردیف ۱، ۲ و ۳، یک ترم و برای ردیف ۴، دو ترم.

توجه ۳: دانشجویانی که علاوه بر تحصیل، ورزشکارانی هستند و در باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه آزاد فعالیت می‌کنند، برای آن‌ها علاوه بر تخفیفات موجود در جدول، تخفیف ۱۰ تا ۲۰ درصدی اعمال می‌شود.

توجه ۴: اگر دانشجو در هر ترم تحصیلی عناوین قهرمانی را کسب کند، مجاز به استفاده از بالاترین تخفیف ممکن می‌باشد.

تخفیف شهریه به دارندگان عناوین علمی در دانشگاه آزاد

تخفیف شهریه به دارندگان عناوین علمی در دانشگاه آزاد

تخفیف شهریه در صورت داشتن بیش از یک دانشجوی دانشگاه آزاد در خانواده

تخفیف شهریه در صورت داشتن بیش از یک دانشجوی دانشگاه آزاد در خانواده

تخفیف شهریه به دانشجویان با طرح‌های کارآفرینی و اشتغال زایی در دانشگاه آزاد

جهت ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه‌ها، به دانشجویانی که طرح‌های مشابهی را دارند، تخفیفاتی در پرداخت شهریه اعطا می‌شود.

  1. طرح کارآفرینی برگزیده کشوری: ۳۰% تخفیف
  2. طرح کارآفرینی برگزیده استانی: ۲۰% تخفیف
  3. طرح کارآفرینی برگزیده واحد دانشگاهی: ۱۰% تخفیف

تخفیف شهریه به بیماران خاص در دانشگاه آزاد

دانشجویان دانشگاه آزاد که با بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۱، سرطان، ام اس و غیره مبتلا هستند، مشمول تخفیفات شهریه می‌شوند.

  1. کاردانی و کارشناسی: ۲۵% تخفیف
  2. کارشناسی ارشد: ۱۵% تخفیف
  3. دکتری حرفه‌ای و تخصصی: ۱۰% تخفیف

تخفیف شهریه دانشجویان کم درآمد در دانشگاه آزاد

برای افرادی که قادر به پرداخت شهریه دانشگاه آزاد نیستند، طرحی با تخفیفات ویژه برای هر مقطع تحصیلی تدارک دیده شده است.

  1. کاردانی و کارشناسی: تا ۲۰% تخفیف
  2. کارشناسی ارشد: ۱۵% تخفیف
  3. دکتری حرفه‌ای: ۱۰% تخفیف

توجه: دانشجویان مقطع دکتری تخصصی از این تخفیف استفاده نمی‌کنند.

تخفیف شهریه به دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور در دانشگاه آزاد

با هدف کاهش ناتوانی‌های دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور، تصمیماتی اتخاذ شده است تا میزانی از شهریه دانشگاه آزاد برای آن‌ها تسویه شود. این تفاهم‌نامه، که توسط سازمان‌های ذکر شده امضا می‌شود، هر سال به صورت جداگانه به دانشگاه آزاد ارائه می‌شود.

شرایط مربوط به پرداخت شهریه برای دانشجویان انصرافی در دانشگاه آزاد

?  دانشجویانی که به دلایل آموزشی از دانشگاه اخراج می‌شوند، مشمول پرداخت هزینه انصراف از تحصیل نمی‌شوند. با این حال، اگر شهریه را پرداخت کنند، قابل استرداد نخواهد بود.

?  دانشجویانی که درخواست انصراف را قبل از اتمام ماه اول ترم تحصیلی ارائه می‌دهند، مشمول طرح پرداخت هزینه انصراف از تحصیل نمی‌شوند. اما اگر این درخواست را پس از ماه دوم ثبت کنند، باید درصدی از شهریه را پرداخت کنند.

?  با توجه به محدودیت ظرفیت در دوره دکتری حرفه‌ای، داوطلبانی که درخواست انصراف را حتی در بدو ورود به دانشگاه ارائه می‌دهند، مشمول طرح پرداخت هزینه انصراف از تحصیل می‌شوند.

?  دانشجویانی که در واحدهای مشخص شده دانشگاه آزاد ثبت‌نام کرده و در رشته‌های با آزمون یا بدون آزمون قبول می‌شوند، می‌توانند در واحد دانشگاه دوم بدون پرداخت هزینه ادامه تحصیل دهند.

?  در صورتی که تغییر رشته دانشجویان با مجوزهای مرکزی سازمان انجام شود، نیازی به پرداخت هزینه انصراف یا شهریه نخواهد بود.

?  دانشجویانی که در ترم اول مرخصی گرفته و در ترم دوم قبل از شروع ترم جدید انصراف خود را به ثبت می‌رسانند، نیازی به پرداخت هزینه انصراف ندارند. اما شهریه پرداخت شده توسط آنان قابل استرداد نخواهد بود.

بسیاری از دانشجویان به دلایل مختلفی ممکن است نیاز به انصراف از دانشگاه خود را داشته باشند؛ اما قبل از اقدام به انصراف، ضروری است که دانشجویان مراحل مورد نیاز را بدانند و همچنین شرایط مربوط به انصراف را بررسی کنند.

بیشتر بخوانید: شرایط انصراف از دانشگاه آزاد

انواع تسهیلات شهریه دانشگاه آزاد

با توجه به اینکه هزینه های دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مؤسسه غیرانتفاعی از محل شهریه دانشجویان و کمک هاي مردمی تأمین می گردد، لذا از دانشجویان در آغاز هر نیمسال تحصیلی مبلغی به عنوان شهریه ثابت، مبلغی نیز به ازاي هر واحد درسی به عنوان شهریه متغیر دریافت می گردد که میزان آن قبل از شروع هر سال تحصیلی با تصویب هیت امناي استانی دانشگاه اعلام می شود. مقررات فوق الذکر در این مورد براي تمامی دانشجویان در تمام مقاطع و براي نظام آموزشی تمام وقت یا پاره وقت یکسان اعمال می گردد لذا به افرادي که در این دوره ثبت نام می نمایند توصیه می گردد.

پس از انجام مراحل ثبت نام و احراز هویت در محل دانشگاهی، لازم است هریک از ثبت نام شدگان مبلغی را بابت هزینه خدمات آموزشی دانشگاه آزاد و حق بیمه دانشجویی به همراه شهریه نیمسال اول از طریق سامانه آموزشیار پرداخت نمایند.

دانشگاه آزاد تسهیلاتی را به دانشجویان خود در مقاطع مختلف در قالب وام شهریه دانشگاه آزاد اختصاص می دهد که دانشجویان میتوانند از این تسهیلات به عنوان کمک هرینه پرداخت وام شهریه خود استفاده کنند.

  • قرض الحسنه ها از نظر مدت زمانی به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می گردند:
  1. قرض الحسنه کوتاه مدت حداکثر 6 ماه،
  2. قرض الحسنه میان مدت حداکثر 12 ماه،
  3. قرض الحسنه بلند مدت حداکثر 60 ماه.

قرض الحسنه هاي کوتاه مدت و میان مدت در زمان تحصیل دانشجو تسویه می گردند.

  • وام های کوتاه مدت شهریه دانشگاه آزاد: وام ها به صورت کوتاه مدت و 3 تا 6 ماهه بدون بهره بوده و تا پایان هر ترم تحصیلی تسویه حساب شود.
  • وام های میان مدت شهریه دانشگاه آزاد: این گونه تسهیلات به دانشجویانی تعلق می گیرد که براي باز پرداخت نیاز به مهلت بیشتري دارند و از محل اعتبارات شُعب صندوق رفاه و بیمه دانشجویان واحدها طبق ضوابط و مقررات مربوط در اختیار دانشجو گذاشته می شود و در زمان تحصیل دانشجو تسویه می گردد.
  • وام های بلند مدت شهریه دانشگاه آزاد : این گونه تسهیلات شامل وام منابع داخلی دانشگاه آزاد و وام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میباشد، که این نوع تسهیلات در اختیار دانشجویانی قرار می گیرد که در حین تحصیل قادر به تأمین و پرداخت شهریه و اقساط قرض الحسنه خود نمی باشند و بعد از فارغ التحصیلی نسبت به تسویه آن اقدام می کنند.

انواع تسهیلات اعطایی دانشگاه آزاد به دانشجویان مقاطع مختلف (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری)

  • تسهیلات اعطایی از محل منابع صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی:

تسهیلات شهریه دانشگاه آزاد

وام شهریه دانشگاه آزاد

  • کمک هزینه اجاره دانشگاه آزاد : بابت تأمین بخشی از هزینه تحصیلی براي مدت یک بار در طول تحصیل قابل پرداخت می باشد.
  • کمک هزینه تحصیلی دانشگاه آزاد : بابت تأمین بخشی از اجاره مسکن دانشجویان در طول مدت تحصیل پرداخت می شود. در طول سال یک بار و صرفاً جهت مسکن دانشجویان غیر بومی می باشد با باز پرداخت 12 ماهه.
  • کمک هزینه ازدواج دانشگاه آزاد : این وام از محل منابع صندوق رفاه و بیمه دانشجویان به دانشجویانی تعلق می گیرد که در زمان دانشجویی متأهل شده باشند. یک بار در طول تحصیل و جهت ازدواج اول پرداخت می شود. دانشجویان حداکثر یک سال پس از تاریخ عقد نامه فرصت دریافت وام مذکور را دارند.
  • وام ضروری دانشگاه آزاد : وام ضروري صرفاً جهت عمل جراحی، بستري در بیمارستان، هزینه دارو بیماري هاي خاص و زایمان می باشد.

تبصره : وام کوتاه مدت شهریه فاقد کارمزد می باشد.

شهریه دانشگاه آزاد ۱۴۰۲-۱۴۰۳

شهریه دانشگاه آزاد ۱۴۰۲-۱۴۰۳

برچسب ها

شهریه دانشگاه آزاد 1401 - 1402شهریه دانشگاه آزاد میزان شهریه دانشگاه آزاد جدول شهریه دانشگاه آزاد شهریه بدون کنکور دانشگاه آزاد شهریه باآزمون دانشگاه آزاد شهریه مقطع کاردانی دانشگاه آزاد شهریه مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد شهریه مقطع دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد شهریه پردیس دانشگاه آزاد وام شهریه دانشگاه آزاد


  1. مجید گفت:

    با سلام،جهت اطلاع: متاسفانه دانشگاه آزاد اسلامی، شهریه مقطع دکتری تخصصی را در سال 1402، 33 درصد افزایش داده است.

  2. دانشجوی دکتری تخصصی علوم انسانی گفت:

    با سلام ببینید خدا را خوش نمی آید دانشجو یکسره در حال استرس شهریه باشد شهریه مقطع دکتری تخصصی علوم انسانی خیلی از عرف خارج است نسبت به مقاطع دیگر خدماتی هم بیشتر ارائه نمی گردد چرا این همه شهریه می گیرید شرعا و اخلاقا و قانونا درست نیست

در صورت نیاز به مشاوره درباره:

شهریه دانشگاه آزاد ۱۴۰۲-۱۴۰۳

از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد با شماره زیر تماس بگیرید.

909-907-1375

پاسخگویی از ساعت 8 صبح تا 12 شب حتی ایام تعطیل