تماس با مشاوره تحصیلی ندای مشاور

انتخاب رشته کنکور سراسری هنر ۱۴۰۲ { راهنمای جامع و کامل }

📚 خلاصه ای از مقاله انتخاب رشته کنکور سراسری هنر ۱۴۰۲ { راهنمای جامع و کامل }:

انتخاب رشته کنکور سراسری هنر

نکات طلایی درباره کنکور هنر ۱۴۰۲مانند کارنامه انتخاب رشته و میزان ظرفیت و رتبه قبولی و سهمیه های انتخاب رشته کنکور هنر 1402آموزش چیدن اولویت ها بیان شده است

انتخاب رشته کنکور سراسری هنر ۱۴۰۲ { راهنمای جامع و کامل }

انتخاب رشته کنکور سراسری هنر ۱۴۰۲ { راهنمای جامع و کامل }

دسته‌ای از داوطلبان که در آزمون کنکور هنر ۱۴۰۲ شرکت کردند و بر اساس کارنامه اولیه‌شان حق انتخاب رشته محل تحصیل در دوره‌های روزانه و غیر روزانه را دارند، می‌توانند پس از بررسی دقیق دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر ۱۴۰۲ و تحلیل کارنامه کنکور خود، بر اساس نمرات خام و نمرات آزمون اختصاصی، تا حد امکان ۱۵۰ کد رشته محل را برای خود انتخاب کنند.

انتخاب رشته کنکور سراسری هنر

داوطلبانی که مدرک پیش دانشگاهی نظام جدید یا دیپلم نظام قدیم را دارا هستند، می‌توانند بر اساس اطلاعات عمومی در حوزه هنر و با هدف شناسایی استعدادهای هنری خود در آزمون کنکور هنر شرکت کنند. حتی اگر متقاضی شرکت در یکی از گروه‌های آزمایشی اصلی مانند ریاضی، تجربی یا انسانی باشند، شرکت در گروه آزمایشی هنر برایشان ممکن است.

همه متقاضیانی که در این آزمون بزرگ شرکت کرده‌اند و اکنون نتایج خود را دریافت کرده‌اند، می‌خواهند بدانند با این رتبه در چه رشته و در کدام دانشگاه می‌توانند تحصیل کنند. انتخاب رشته در کنکور سراسری و داشتن اطلاعات کافی در این خصوص بسیار مهم است.

در این مقاله، تلاش شده است تا شما با تفسیر کارنامه کنکور سراسری هنر ۱۴۰۲ و عوامل مؤثر در انتخاب رشته کنکور سراسری آشنا شوید تا بتوانید با پاسخ به سؤالاتتان رشته‌ای را انتخاب کنید که با رتبه‌ی کسب شده، بهترین گزینه برای ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته‌ی مورد نظرتان باشد.

زمان انتخاب رشته کنکور هنر 1402

داوطلبانی که بر اساس کارنامه اولیه‌شان مجاز به انتخاب رشته هستند، می‌توانند با مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته کنکور، کد رشته‌های مورد نظر خود را در سایت سازمان سنجش به صورت آنلاین ثبت کنند.

اگرچه کنکور سراسری دوره‌ی بعدی در دی ماه 1402 و تیر ماه 2403 برگزار می‌شود، اطلاعات منتشر شده در این زمینه حاکی از آن است که فرآیند انتخاب رشته تنها یکبار پس از اعلام نتایج نوبت دوم و شاید در اواسط مردادماه انجام خواهد شد.

همچنین افرادی که در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری روند انتخاب رشته را تمام نکرده‌اند، می‌توانند در مهلت مجدد انتخاب رشته کنکور، اقدام به تکمیل و یا ویرایش انتخاب رشته خود کنند.

راهنمای کارنامه انتخاب رشته کنکور هنر ۱۴۰۲

در صورتی که تنها در کنکور سراسری هنر شرکت کرده‌اید، پس از اعلام نتایج، می‌توانید کارنامه کنکور هنر خود را از وبسایت سنجش به آدرس sanjesh.org دریافت کنید. اما اگر در یکی از گروه‌های آزمایشی اصلی نیز شرکت کرده و به عنوان گروه آزمایشی در کنکور هنر شرکت داشته‌اید، یک کارنامه مشترک برای هر دو آزمون برای شما صادر می‌شود که اطلاعات هر آزمون را در جداول مجزا ذکر کرده و می‌توانید آن را از طریق وبسایت سنجش دریافت کنید.

☑️ اما باید درباره کارنامه کنکور سراسری بدانید که کدام بخش از اطلاعات کارنامه کنکور تاثیرگذار بر روی انتخاب رشته کنکور سراسری است. کارنامه کنکور سراسری شامل دو بخش است:

  1. بخش اول اطلاعات شناسنامه و نوع سهمیه و استان بومی داوطلب را نشان می‌دهد. بخش اول کارنامه کنکور هنر، آنچه در انتخاب رشته کنکور هنر تأثیرگذار خواهد بود، نوع سهمیه و استان بومی است.
  2. در بخش دوم کارنامه کنکور سراسری، اطلاعات آزمونی داوطلبان درج شده است که شامل وضعیت مجاز در انتخاب رشته در دوره‌های مختلف، رتبه در زیرشاخه‌های کنکور هنر، رتبه کشوری در همه زیرگروه‌ها، تأثیر سوابق تحصیلی، نمرات خام و نمرات آزمون اختصاصی در همه زیرگروه‌ها و درصد دروس و… است. در بخش دوم نیز وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های مختلف و رتبه در سهمیه و نمره آزمون (تراز) داوطلب مشخص می‌شود.

داوطلبان بر اساس رتبه در سهمیه، در انتخاب رشته کنکور سراسری و نمره آزمون (تراز)، در انتخاب رشته دانشگاه آزاد شرکت می‌کنند. وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های مختلف نیز مشخص می‌کند که داوطلب با رتبه کسب شده از دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، رشته محل‌هایی را می‌تواند انتخاب کند که در دوره‌های آموزشی (روزانه، نوبت دوم (شبانه)، فرهنگیان، پردیس خودگردان، پیام نور و غیرانتفاعی) مجاز شده باشد.

بیشتر بخوانید: مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

آموزش تصویری انتخاب رشته کنکور هنر 1402

روش انتخاب رشته کنکور هنر 1402 با توجه به احتمال اشتباه در این فرآیند و خطاهای بالا، توصیه می‌شود ابتدا یک لیست از رشته‌های مورد علاقه خود را بر اساس اولویت تهیه کنید و پس از اطمینان از ترتیب صحیح آن‌ها، مراحل زیر را طی کنید.

? 1. ورود به سایت انتخاب رشته کنکور به نشانی sanjesh.org و انتخاب گزینه “سراسری” از سمت راست صفحه.

انتخاب رشته کنکور هنر مرحله 1

? 2. کلیک بر روی لینک “انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال 1402”.

انتخاب رشته کنکور هنر مرحله 2

? 3. انتخاب گزینه “خرید کارت” در بالای سمت راست و پرداخت هزینه لازم برای اعلام علاقه به پذیرش در رشته‌های دانشگاه فرهنگیان، غیرانتفاعی و پیام نور.

انتخاب رشته کنکور هنر مرحله 3

? 4. فشردن دکمه مربوط به عبارت مورد نظر و سپس انتخاب دکمه “تایید و ادامه” (در صورتی که هزینه را با کارت اعتباری پرداخت کرده‌اید، نیازی به پرداخت دوباره نیست).

انتخاب رشته کنکور هنر مرحله 4

? 5. وارد کردن اطلاعات شخصی مانند نام و نام خانوادگی، شماره تلفن ثابت و همراه و پست الکترونیک و انتخاب نوع درگاه پرداخت، سپس فشردن کلید “تایید و ادامه”.

انتخاب رشته کنکور هنر مرحله 5

? 6. فعال کردن تیک عبارت “ضمن مطالعه دقیق و اگاهی از شرایط و ضوابط، شماره پیگیری پرداخت را نیز یادداشت نموده‌ام” و کلیک بر روی گزینه “ادامه روند پرداخت”.

انتخاب رشته کنکور هنر مرحله 6

? 7. وارد کردن اطلاعات کارت بانکی و سپس فشردن دکمه “پرداخت”.

انتخاب رشته کنکور هنر مرحله 7

? 8. بازگشت به صفحه ابتدایی نام‌نویسی و انتخاب گزینه مربوط به جمله “اطلاعیه‌های دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1402 را مطالعه نموده‌ام” و انتخاب عبارت “تایید و ادامه-گام بعدی”.

انتخاب رشته کنکور هنر مرحله 8

? 9. پس از تکمیل اطلاعات خواسته شده، بر روی گزینه “ورود به سیستم” کلیک کنید.

انتخاب رشته کنکور هنر مرحله 9

✔ توجه داشته باشید که در هنگام تکمیل فرم انتخاب رشته، دقت کافی را داشته باشید و کد رشته‌های مورد علاقه را با دقت وارد کنید. در پایان تکمیل فرم، با کلیک بر روی گزینه “تایید نهایی”، کدپیگیری ارائه شده توسط سامانه را پرینت کنید.

بیشتر بخوانید: ثبت نام کنکور سراسری

میزان ظرفیت و رتبه قبولی کنکور هنر ۱۴۰۲

ظرفیت کل پذیرش در انتخاب رشته هنر به تفصیل در زیر آمده است. برای مشخص شدن جزئیات و کنکور ۱۴۰۲، از اطلاعات سال قبل در جدول زیر استفاده شده است. پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر ۱۴۰۲، جدول زیر به‌روزرسانی خواهد شد.

میزان ظرفیت و رتبه قبولی کنکور هنر

با توجه به تعداد شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری هنر و ظرفیت پذیرش در رشته های مختلف آموزشی با و بدون آزمون، مشاهده می‌شود که تقریباً دو صندلی دانشگاهی برای هر داوطلب آزمون سراسری هنر در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر، امکان قبولی در دانشگاه برای تمام شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری هنر وجود دارد.

در برخی از رشته های گروه آزمایشی هنر، علاوه بر آزمون علمی، آزمون عملی نیز برگزار می‌شود. نمره قبولی در این رشته ها بر اساس مجموع نمرات آزمون علمی و عملی تعیین می‌شود.

قبولی در کدام رشته و کدام دانشگاه اهمیت بسیاری دارد؟ همانطور که می‌دانید، پذیرش در دانشگاه‌های با سطح آموزشی بالا و رشته های محبوب محدود است. بنابراین، انتخاب رشته صحیح در اینجا مهم است.

همانطور که در بخش‌های قبلی نیز بیان شد، انتخاب رشته کنکور سراسری تحت تأثیر عواملی مانند نوع سهمیه و استان بومی داوطلب قرار می‌گیرد. اما در رشته های گروه آزمایشی هنر که به معنای رشته های کشوری است، بومی‌گزینی تأثیری ندارد. بنابراین، تنها عامل مؤثر در رتبه قبولی انتخاب رشته هنر، نوع سهمیه داوطلب است.

✔ داوطلبانی که موفق به پذیرش در دانشگاه پس از انتخاب رشته کنکور سراسری نشده اند و یا افرادی که با رشته قبولی خود راضی نیستند، می‌توانند با شرکت در دوره تکمیل ظرفیت کنکور سراسری، مجدداً شانس خود را برای پذیرش در دانشگاه امتحان کنند.

بیشتر بخوانید: تکمیل ظرفیت کنکور سراسری

 

انتخاب رشته در رشته‌های دارای آزمون عملی کنکور هنر ۱۴۰۲

در آزمون سراسری هنر، پذیرش در ۱۳ رشته آزمونی (که در جدول زیر ذکر شده است)، از طریق شرکت در آزمون عملی انجام می‌شود. داوطلبانی که به تحصیل در این رشته‌ها علاقه‌مند هستند، باید ابتدا در آزمون عملی شرکت کرده و در صورت کسب نمره لازم، پذیرش آن‌ها صورت می‌گیرد.

سازمان سنجش آموزش کشور، قبل از برگزاری کنکور سراسری، لینک ثبت نام در آزمون عملی کنکور هنر را در سامانه ارائه می‌دهد و داوطلبان باید با مراجعه به این سامانه، ثبت نام خود را انجام دهند. پس از شرکت در کنکور و اعلام نتایج اولیه، افرادی که در آزمون عملی ثبت نام کرده‌اند، می‌توانند رشته‌های مشمول این آزمون را در فرم انتخاب رشته خود انتخاب کنند.

لازم به ذکر است که متقاضیانی که در زمان مقرر برای ثبت نام در آزمون عملی علاقه‌مندی خود را اعلام نکرده و یا پس از ثبت نام، در این آزمون شرکت نکرده‌اند، حق انتخاب رشته‌های مشمول را در زمان انتخاب رشته نخواهند داشت و در صورت درج این رشته‌ها در فرم انتخاب رشته، انتخاب آن‌ها حذف خواهد شد. به دلیل عدم انتشار دفترچه انتخاب رشته هنر ۱۴۰۲، رشته‌های مربوط به دوره قبل در جدول زیر آورده شده است.

رشته های کنکور هنر

 

بیشتر بخوانید: مشاوره انتخاب رشته کنکور ریاضی

استفاده از سهمیه‌های انتخاب رشته کنکور هنر ۱۴۰۲

یکی از عوامل تأثیرگذار در انتخاب رشته کنکور هنر، نوع سهمیه داوطلبان است. داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ بیشتر در سهمیه‌های مناطق قرار می‌گیرند، به جز دسته‌ای از داوطلبانی که از سهمیه‌هایی مانند سهمیه جانبازان، سهمیه ایثارگران، سهمیه خانواده شهدا و سهمیه‌های ویژه دیگر استفاده می‌کنند.

داوطلبانی که سهمیه ویژه ندارند، توسط سازمان سنجش آموزش بر اساس امکانات آموزشی و دسترسی آن‌ها در منطقه‌ای که سه سال آخر دوره دبیرستان را گذرانده‌اند، در سه منطقه دسته‌بندی می‌شوند و برای هر یک از این مناطق و در هر رشته، ظرفیت مشخصی در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر 1402

برای کسب اطلاعات کامل درباره فرآیند انتخاب رشته در کنکور هنر، شما باید ابتدا دفترچه راهنما ثبت نام کنکور را دریافت و مطالعه کنید. برای دانلود دفترچه انتخاب رشته دانشگاه سراسری، می‌بایست به وب‌سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کنید.

البته در حال حاضر دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر هنوز منتشر نشده است. با این حال، برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید روی لینک‌های موجود در جدول زیر کلیک کنید. در فایل مربوط به دوره آتی نیز، هنگام انتشار، لینک‌ها در جدول زیر فعال خواهند شد.

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر 1402

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر در زمان انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می‌شود و به همه داوطلبان شرکت کننده در آزمون گروه آزمایشی هنر در دسترس قرار می‌گیرد.

در این دفترچه انتخاب رشته کنکور، جداولی وجود دارند که در آنها نام‌های انواع رشته‌های گروه آزمایشی هنر همراه با دانشگاه‌های پذیرنده آنها درج شده است.

همچنین، با مطالعه این دفترچه، امکان دریافت اطلاعات درباره ظرفیت رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های مختلف نیز وجود دارد. با مراجعه به این دفترچه، می‌توانید اطلاعات مربوط به ظرفیت رشته‌های هر دانشگاه را نیز مطالعه کنید.

با مطالعه و بررسی این جداول، می‌توانید با داشتن اطلاعات بیشتر درباره رشته‌ها و دانشگاه‌های پذیرنده رشته‌های گروه هنر، برای انتخاب رشته کنکور هنر اقدام نمایید.

لیست رشته های کنکور هنر 1402

☑️ در این بخش لیست رشته های کنکور سراسری هنر در قالب جدول ذیل ارائه می گردد.

لیست رشته های کنکور هنر

رشته های کنکور هنر

 

✔ در حال حاضر بیش از 85٪ از رشته‌های دانشگاهی، از جمله دانشگاه‌های آزاد، بر اساس سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد. دانشگاه آزاد در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشجویان بدون کنکور را پذیرش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد

نحوه چینش کد رشته ها در انتخاب رشته کنکور هنر 1402

ترتیب قرار دادن رشته‌های مورد علاقه در فرم انتخاب رشته، تأثیر قابل توجهی در افزایش احتمال قبولی شما دارد. به همین دلیل، توصیه می‌شود در انجام این کار با هوشیاری عمل کنید.

اگر اولویت شما پذیرش در رشته‌هایی با آزمون عملی است، حتماً این رشته‌ها را در انتخاب‌های اولیه فرم انتخاب رشته قرار دهید تا در صورت کسب رتبه لازم، انتخاب شما اعمال گردد. از آنجا که انتخاب‌های شما به ترتیب و از ابتدا بررسی می‌شوند و اگر در یک رشته حداقل نمره لازم را کسب کرده باشید، در همان رشته پذیرفته خواهید شد.

در زمان انتخاب رشته، علاقه شخصی خود را نیز به ملاک بگیرید و از انتخاب رشته‌هایی که به آن‌ها علاقه ندارید، خودداری کنید. زیرا اگر در یکی از رشته‌های دانشگاه روزانه پذیرفته شوید اما به هر دلیلی در دانشگاه ثبت نام نکنید، یک سال از حق تحصیل در دوره روزانه محروم خواهید شد.

✔ پس از اتمام مهلت انتخاب رشته کنکور سراسری، کارنامه نهایی آزمون در ماه شهریور اعلام می‌شود و در آن مشخص می‌شود که داوطلبان به کدام رشته‌ها قبول شده‌اند.

بیشتر بخوانید: زمان اعلام نتایج نهایی کنکور

زمان انتخاب رشته کنکور هنر دانشگاه آزاد 1402

به علاوه، برای آن دسته از داوطلبانی که تمایل به تحصیل در رشته‌های دانشگاه آزاد را دارند و در آزمون کنکور سراسری شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، امکان ثبت کد رشته‌های مورد نظر خود را پس از دریافت کارنامه و مطالعه دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد، از طریق سایت مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی این دانشگاه به نشانی azmoon.iau.ac.ir دارند.

اگرچه هنوز تاریخی مشخص برای انتخاب رشته‌های دانشگاه آزاد اعلام نشده است، اما با اطلاع رسانی درباره این فرآیند، این مقاله به‌روزرسانی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی

آموزش تصویری انتخاب رشته کنکور هنر دانشگاه آزاد 1402

برای دانشجویانی که تصمیم به انتخاب دانشگاه آزاد برای ادامه تحصیل خود دارند، فرآیند انتخاب رشته در چند مرحله انجام می‌شود. در ابتدا، آن‌ها باید در زمان مقرر به سایت دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.org مراجعه کنند و پس از وارد کردن کد ملی و شناسه دانشگاه آزاد، هزینه مربوطه را پرداخت کنند و کدهای رشته‌های مورد نظر خود را ثبت کنند.

? در مرحله بعدی، باید به سایت دانشگاه آزاد به آدرس azmoon.iau.ac.ir مراجعه کرده و بر روی لینک “انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1402 (دانشگاه آزاد اسلامی)” کلیک کنید.

انتخاب رشته کنکور هنر دانشگاه آزاد مرحله 1

? شناسه انتخاب رشته دانشگاه آزاد و کد ملی خود را در کادرهای مربوطه وارد کنید و در نهایت دکمه “ورود” را فشار دهید.

انتخاب رشته کنکور هنر دانشگاه آزاد مرحله 2

? مرحله بعدی شامل پرداخت هزینه انتخاب رشته است. ابتدا بر روی لوگوی بانک درگاه پرداخت مورد نظر خود کلیک کنید و سپس گزینه “پرداخت” را انتخاب کنید.

انتخاب رشته کنکور هنر دانشگاه آزاد مرحله 3

? با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی عضو شبکه شتاب، کلید “پرداخت” را فشار داده و سپس کد رهگیری را دریافت کنید.

انتخاب رشته کنکور هنر دانشگاه آزاد مرحله 4

پس از پرداخت مبلغ مورد نظر، می‌توانید کدهای رشته محل های مورد علاقه خود را به ترتیب اولویت در فرم اینترنتی انتخاب رشته وارد کنید. در نهایت، با اطمینان از صحت رشته‌های انتخابی، بر روی گزینه تایید نهایی کلیک کنید و کد پیگیری فرآیند انتخاب رشته خود را یادداشت کنید تا بتوانید نتایج انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد

انتخاب رشته کنکور سراسری هنر ۱۴۰۲ { راهنمای جامع و کامل }

انتخاب رشته کنکور سراسری هنر ۱۴۰۲ { راهنمای جامع و کامل }

برچسب ها


  1. سایه گفت:

    با سلام ببخشید من رتبه ۶۵۰۰ منطقه ۳ کنکور هنر و رتبه ۲۰۰۰۰ کشوری احتما قبولی توی رشته صنایع دستی زاهدان رو بصورت روزانه دارم ؟

در صورت نیاز به مشاوره درباره:

انتخاب رشته کنکور سراسری هنر ۱۴۰۲ { راهنمای جامع و کامل }

از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد با شماره زیر تماس بگیرید.

909-907-1375

پاسخگویی از ساعت 8 صبح تا 12 شب حتی ایام تعطیل