تماس با مشاوره تحصیلی ندای مشاور

ثبت نام بدون کنکور رشته های پیراپزشکی 1402 – زمان و نحوه

📚 خلاصه ای از مقاله ثبت نام بدون کنکور رشته های پیراپزشکی 1402 – زمان و نحوه:

ثبت نام بدون کنکور رشته های پیراپزشکی

توضیحات جامع درباره شرایط رشته های بدون کنکور پیراپزشکی 1402 و همچنین دانشگاه های علوم پزشکی ۱۴۰۲ ارائه دهنده ، زمان و نحوه و لیست رشته های بدون کنکور پردیس و آزاد بیان شده است.

ثبت نام بدون کنکور رشته های پیراپزشکی 1402 – زمان و نحوه

ثبت نام بدون کنکور رشته های پیراپزشکی 1402 – زمان و نحوه

با توجه به تصمیم گیری وزارت بهداشت، در سال ۱۴۰۲، تعدادی از رشته های پیراپزشکی به صورت بدون کنکور در دانشگاه های علوم پزشکی و پردیس قرار گرفتند. این رشته ها شامل رشته های کاردانی مامایی، هوشبری، اتاق عمل، بهداشت عمومی گرایش مبارزه با بیماری ها و بهداشت عمومی گرایش بهداشت خانواده بودند. در این رشته ها، دانشجویان براساس سوابق تحصیلی خود و با مصاحبه، برای پذیرش مورد نظر قرار می گرفتند.

ثبت نام بدون کنکور رشته های پیراپزشکی

در سال ۹۴، به منظور تأمین نیروی کارآمد در مناطق محروم، تصمیم گیری شد تا رشته های بدون کنکور به مقطع کاردانی به رشته های پیراپزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی اضافه شوند. اما از سال ۹۷، رشته های پیراپزشکی دیگر پذیرشی بدون کنکور نداشتند، با این حال، همزمان با شروع ثبت نام بدون کنکور سراسری در سال ۱۴۰۱، رشته بهداشت عمومی با گرایش خانواده و مبارزه با بیماری ها، اتاق عمل، هوشبری، مامایی و غیره در لیست دانشگاه های علوم پزشکی و پردیس بدون کنکور و با شرایط خاص قرار گرفتند و دانشجویان در این رشته ها پذیرش می‌شدند.

توجه به این نکته ضروری است که شرایط و عناوین پذیرش رشته های پیراپزشکی در سال های گذشته متفاوت بوده و بسته به تصمیمات وزارت بهداشت بوده است. با این وجود، برای داوطلبان کنکور سراسری در سال ۱۴۰۲ ، پرسشی وجود دارد که کدام رشته های پیراپزشکی بدون کنکور قابل ثبت نام بودند و لیست و شرایط ثبت نام در این رشته ها، به ویژه رشته های پیراپزشکی بدون کنکور کاردانی در دانشگاه پردیس خودگردان ۱۴۰۲ چگونه بودند. در این مقاله، به بررسی این موارد پرداخته خواهد شد.

بیش تر بخوانید: ثبت نام داروسازی بدون کنکور

بیش تر بخوانید: ثبت نام بدون کنکور رشته دندانپزشکی

شرایط ثبت نام بدون آزمون در رشته‌های پیراپزشکی سال 1402

احتمال ارائه رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور بسیار کم است، اما پذیرش دانشجو در این رشته‌ها بدون آزمون ممکن است و شرایط لازم و ضوابط مربوطه از طریق دفترچه انتخاب رشته کنکور در دسترس خواهند بود.

در سال‌های گذشته، شرایط مشخصی مانند سن، مدرک دیپلم تجربی، معدل کتبی حداقل 15، بومی گزینی، مصاحبه، و تعهد خدمت در رشته‌های خاص مورد نیاز بودند. اما در سال جاری، تنها شرایط موجود در دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی 1402 به شرح زیر می‌باشد:

  1. – مصاحبه
  2. – بومی گزینی
  3. – تعهد خدمت سه برابر طول دوره تحصیل
  4. – تمامی دیپلم‌ها مجاز به ثبت نام در رشته‌های پیراپزشکی بدون آزمون هستند.

پیزاپزشکی بدون کنکور بخش 1

پیزاپزشکی بدون کنکور بخش 2

پیزاپزشکی بدون کنکور بخش 3

پیزاپزشکی بدون کنکور بخش 4

پیزاپزشکی بدون کنکور بخش 5

پیزاپزشکی بدون کنکور بخش 6

پیزاپزشکی بدون کنکور بخش 7

بیش تر بخوانید: رشته اتاق عمل بدون کنکور

رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور کاردانی ۱۴۰۲

رشته‌های پیراپزشکی شامل مامایی، اتاق عمل، هوشبری، رادیولوژی، پرستاری، کار درمانی و غیره هستند. این رشته‌ها در لیست دانشگاه‌های علوم پزشکی و پردیس‌های خودگردان موجود هستند. رقابت بین داوطلبان گروه آزمایشی تجربی کنکور سراسری برای ورود به این رشته‌ها بسیار فزاینده است و دانشجویانی که در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند، پس از فارغ‌التحصیلی و ورود به بازار کار، در کنار سایر متخصصان به منظور تکمیل فعالیت‌های درمانی مشغول به کار می‌شوند.

بازار کار رشته‌های پیراپزشکی در ایران در وضعیت مطلوبی قرار دارد و بنابراین تعداد زیادی از افراد تلاش می‌کنند تا در این رشته‌های دانشگاهی پذیرفته شوند. اغلب پذیرش در این رشته‌ها از طریق شرکت در کنکور علوم تجربی انجام می‌شود. با این حال، وزارت بهداشت در گذشته تصمیم گرفته است که برخی از رشته‌های پیراپزشکی را به عنوان رشته‌های بدون آزمون اعلام کند و پذیرش در آن‌ها تنها بر اساس سوابق تحصیلی و با شرایط خاصی انجام شود.

رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور بخش 1

رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور بخش 2

رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور بخش 3

رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور بخش 4

در سال‌های ۹۴ تا ۹۷، وزارت بهداشت تصمیم گرفته است که برخی از رشته‌های پیراپزشکی را در مقطع کاردانی دانشگاه‌های علوم پزشکی به رشته‌های بدون کنکور اضافه کند. این رشته‌ها شامل اتاق عمل، به داشت حرفه‌ای، بهداشت عمومی (با گرایش بهداشت خانواده)، بهداشت عمومی (با گرایش مبارزه با بیماری‌ها)، بهداشت محیط، تکنسین سلامت دهان، تکنولوژی رادیولوژی دهان، فک و صورت، علوم آزمایشگاهی، مامایی و هوشبری می‌باشند.

لازم به ذکر است که در سال ۱۴۰۱، پذیرش بدون کنکور در رشته‌های پیراپزشکی به صورت بومی‌گزینی و در دانشگاه‌های مناطق محروم در رشته‌های اتاق عمل، مامایی، هوشبری و بهداشت عمومی (با گرایش خانواده و مبارزه با بیماری‌ها) توسط سازمان سنجش برگزار شد.

با توجه به تصمیم وزارت بهداشت، پیش‌بینی می‌شود که در مقطع کاردانی در سال ۱۴۰۲ نیز پذیرش بدون کنکور در برخی از رشته‌های پیراپزشکی انجام شود. پذیرش در این رشته‌ها بر اساس سوابق تحصیلی افراد بومی و با انجام مصاحبه صورت می‌گیرد.

لازم به ذکر است که افرادی که در سال‌های قبل با کد رشته‌های دارای تعهد خدمت پذیرفته شده‌اند، قادر به شرکت مجدد در پذیرش این رشته‌ها نخواهند بود. همچنین، ادامه تحصیل دانش‌آموختگان این رشته‌ها مشروط به تکمیل دوره تعهد خدمتی آن‌ها است. جهت آشنایی بیشتر داوطلبان با رشته‌های بدون کنکور پیراپزشکی، لیست رشته‌های پذیرش شده در سال‌های گذشته نیز در نظر گرفته شده است.

بیش تر بخوانید: پرستاری بدون کنکور

بیش تر بخوانید: رشته های پیراپزشکی دانشگاه آزاد

هزینه ثبت نام بدون آزمون رشته های پیراپزشکی 1402

در مورد هزینه ثبت نام بدون آزمون در رشته‌های پیراپزشکی در مقطع کاردانی در سال ۱۴۰۲، باید به این سوال پاسخ داده شود که هزینه تحصیل در این رشته‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟ در حقیقت، به دلیل اینکه این رشته‌ها فقط در دانشگاه‌های سراسری در حالت روزانه ارائه می‌شوند، ثبت نام در آن‌ها بدون هزینه و رایگان است.

اما ممکن است برخی افراد به هر دلیلی از ادامه تحصیل منصرف شوند و در چنین شرایطی، باید یک مبلغ به عنوان هزینه انصراف پرداخت کنند. میزان این هزینه توسط دانشگاه مربوطه تعیین می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید از لینک‌های مربوط به رشته‌های پزشکی بدون کنکور، دندانپزشکی بدون کنکور و پرستاری بدون کنکور استفاده کنید.

بیش تر بخوانید: رشته های پیراپزشکی دانشگاه آزاد

رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور کاردانی دانشگاه‌های پردیس خودگردان در سال ۱۴۰۲

این رشته‌ها در لیست دانشگاه‌های علوم پزشکی و پردیس‌های خودگردان به عنوان دانشگاه‌های دولتی حضور دارند و با پذیرش دانشجو از بین داوطلبان در مقاطع مختلف تحصیلی فعالیت می‌کنند. داوطلبان می‌توانند از طریق آزمون سراسری سازمان سنجش یا آزمون اختصاصی وارد این دانشگاه‌ها شوند. رشته‌های پیراپزشکی نیز از جمله رشته‌های پرطرفدار در این دانشگاه‌ها هستند.

در پردیس‌های خودگردان، همانند سایر دانشگاه‌ها، پذیرش در رشته‌های تحصیلی به دو صورت با کنکور و بدون کنکور صورت می‌پذیرد. داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۲ می‌توانند کد رشته مربوط به این دانشگاه‌ها را از دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری استخراج کرده و در فرم انتخاب رشته خود وارد کنند.

اگرچه رشته‌های مختلفی در پردیس‌های خودگردان دانشگاهی بدون آزمون دانشجو پذیرفته می‌شوند، اما تاکنون هیچگونه پذیرشی در رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور در مقطع کاردانی دانشگاه پردیس خودگردان انجام نشده است. تصمیم‌گیری و اعلام نظر در این خصوص توسط وزارت بهداشت صورت می‌پذیرد. لازم به ذکر است که مدرک حاصل از پردیس‌های خودگردان هیچ تفاوتی با دوره‌های روزانه ندارد.

هرگونه تصمیم‌گیری مربوط به رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور در مقطع کاردانی دانشگاه پردیس خودگردان در سال ۱۴۰۲ توسط وزارت بهداشت در این مقاله به شما اطلاع داده خواهد شد.

بیش تر بخوانید: ثبت نام بدون کنکور رشته هوشبری

مراحل پذیرش کاردانی در رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور در سال ۱۴۰۲

در سال ۱۴۰۱، آخرین باری که پذیرش در رشته‌های کاردانی پیراپزشکی بدون کنکور در رشته بهداشت عمومی و گرایش‌های مبارزه با بیماری یا بهداشت خانواده، اتاق عمل، هوشبری و مامایی انجام شد، فرآیند پذیرش به شرح زیر بود:

فرایند پذیرش کاردانی پیراپزشکی بدون کنکور در سال ۱۴۰۲ پس از انتشار اطلاع رسانی به مرحله اجرا خواهد رسید.

  1. 1. دانشگاه یا مجتمع آموزش عالی سلامت باید قبل از شروع فرآیند پذیرش، از داشتن مجوز برگزاری رشته و گرایش کاردانی مورد نظر از سوی شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی اطمینان حاصل کند.
  2. 2. داوطلبان مرد نباید هیچگونه مانعی از پذیرش به دلیل مقررات وظیفه عمومی داشته باشند.
  3. 3. دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی موظفند ظرفیت پذیرش مورد درخواست را طبق برنامه زمانبندی اعلام شده در پرتال سوابق تحصیلی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کنند.
  4. 4. معاونت آموزشی وزارت بهداشت ظرفیت نهایی را در موعد مقرر تأیید و به سازمان اطلاع خواهد داد.
  5. 5. داوطلبان علاقه‌مند موظفند طبق برنامه زمانبندی اعلام شده در دفترچه انتخاب رشته بدون کنکور و با توجه به سوابق تحصیلی، از طریق سازمان سنجش آموزش کشور ثبت نام و رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند.
  6. 6. دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی موظفند پس از مصاحبه، تعدادی متعادل از پذیرفته شدگان را در موعد مقرر به سازمان اعلام کنند.
  7. 7. سازمان سنجش آموزش کشور فهرست نهایی پذیرفته شدگان را اعلام خواهد کرد.
  8. 8. دانشگاه یا مجتمع آموزش عالی باید پذیرفته شدگان نهایی را بر اساس دستورالعمل ثبت نام ثبت کند.
  9. 9. پذیرفته شدگان از مزایای آموزش رایگان برخوردار خواهند بود، به استثنای افرادی که به درخواست بخش خصوصی تربیت می‌شوند.
  10. 10. تسهیلات اعطایی به پذیرفته شدگان دولتی، همانند سایر پذیرفته شدگان آزمون سراسری است.

بیش تر بخوانید: ثبت نام بدون کنکور رشته مامایی

شرایط ثبت نام رشته‌های کاردانی پیراپزشکی بدون کنکور 1402

شرایط ثبت نام در رشته‌های کاردانی پیراپزشکی بدون کنکور بر اساس آخرین اطلاعیه وزارت بهداشت شامل شرایط عمومی و اختصاصی زیر می‌باشد. لطفا توجه داشته باشید که این متن جدید بر اساس درخواست شما برای حفظ معنا و جلوگیری از شناسایی کپی شده تدوین شده است:

شرایط عمومی:

  • 1. داشتن تابعیت ایران
  • 2. اعتقاد به اصول دین اسلام و عدم ارتکاب جرم به طور جدی در زمینه حمله به امنیت کشور
  • 3. رضایت به ثبت نام در نظام خدمت وظیفه به عنوان شهروند ایران
  • 4. عدم داشتن مشکل جسمانی و روانی که مانع از انجام وظایف پزشکی شود
  • 5. داشتن مدرک دبیرستانی سه ساله نظام جدید و انجام دوره پیش‌دانشگاهی
  • 6. عدم اعتیاد به مواد مخدر یا ترکیبات مضر دیگر
  • 7. عدم سابقه محکومیت جنایی قابل توجه

شرایط اختصاصی:

  1. 1. داشتن شرایط بومی محدوده جغرافیایی مشخص شده
  2. 2. تعهد به خدمت به مدت سه برابر مدت تحصیل در مناطق محروم و اطلاع رسانی شده (مستثنیات: فراگیران شهریه پرداز)
  3. 3. حداکثر سن ۲۵ سال برای تمامی داوطلبان
  4. 4. حداکثر سن ۲۷ سال برای آقایان در صورت انجام خدمت وظیفه عمومی
  5. 5. دانشجویان در حال تحصیل یا فارغ‌التحصیلان اجازه شرکت در این برنامه را ندارند
  6. 6. انجام مصاحبه شفاهی جهت پذیرش
  7. 7. امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر برای فارغ‌التحصیلان در صورت کامل کردن تمامی تعهدات خدمتی خود وجود دارد.

از طرفی، رشته‌های پیراپزشکی محبوب تنها از طریق کنکور سراسری پذیرش می‌شوند. با توجه به محدودیت ظرفیت و تقاضای بالا برای این رشته‌ها، حصول نتیجه عالی در آزمون کنکور برای ورود به دانشگاه‌های معتبر الزامی به نظر می‌رسد.

بیش تر بخوانید: رشته های پیراپزشکی دانشگاه علمی کاربردی

مزایای تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی خارج از کشور

علاقه‌مندان به تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی خارج از کشور می‌توانند با روش‌های معتبر و مجازی، در دانشگاه‌های بین‌المللی فرصتی مناسب را برای پذیرش تحصیلی به‌دست آورند. اخذ پذیرش تحصیلی در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در دانشگاه‌های معتبر، از طریق انجام فرآیندها و امتحانات معتبر و قانونی مانند آزمون‌های بین‌المللی YOS و MFP قابل دستیابی است.

استفاده از این روش‌های معتبر، مزایای بسیاری دارد. با اخذ پذیرش در یکی از دانشگاه‌های بین‌المللی معتبر، شما مدرک بین‌المللی بسیار قابل اعتماد و شناخته‌شده را به‌دست خواهید آورد. این مدرک شما را قادر می‌سازد در کشور مقصد و سایر کشورهای اروپایی، اقامت کاری و دائم را دریافت نمایید. اما لازم به ذکر است که تمامی فعالیت‌ها و مراحل اخذ پذیرش، شامل شرکت در آزمون‌ها و ارسال مدارک، طبق قوانین و مقررات وزارت بهداشت و وزارت علوم، تحت نظارت و تأیید آنان انجام می‌شود.

بسیاری از افرادی که علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور هستند، نگران پذیرش در دانشگاه‌های بین‌المللی هستند. اما واقعیت این است که آزمون‌های بین‌المللی مانند YOS و MFP از لحاظ محتوا و سختی در مقایسه با کنکور سراسری ایران، آسان‌تر هستند. با ثبت‌نام در روش‌های مجازی و معتبر، کارشناسان ما با ارزیابی دقیق از دانش و مهارت‌های شما، بهترین دانشگاه و آزمون ورودی را برای شما توصیه خواهند کرد و شما را به‌منظور کسب نمره بالا در این آزمون‌ها آماده خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: منابع کنکور سراسری

ضوابط ثبت نام در رشته کاردانی پیراپزشکی بدون کنکور 1402

براساس آخرین سال پذیرش در رشته کاردانی پیراپزشکی بدون کنکور، شرح زیر است:

  1. 1. دانشگاه‌ها، دانشکده‌های علوم پزشکی و مجتمع‌های آموزش عالی سلامت باید قبل از اقدام به پذیرش، اطمینان حاصل کنند که دارای مجوز برگزاری رشته و گرایش مقطع کاردانی مورد نظر از سوی شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند.
  2. 2. داوطلبان مرد از نظر مقررات وظیفه عمومی نباید مانعی برای پذیرش داشته باشند.
  3. 3. دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی ملزمند ظرفیت پذیرش درخواستی را در پرتال سوابق تحصیلی سازمان سنجش آموزش کشور طبق برنامه زمانبندی اعلام نمایند.
  4. 4. معاونت آموزشی وزارت بهداشت، ظرفیت‌های نهایی را در زمان تعیین شده تأیید و به سازمان اطلاع خواهد داد.
  5. 5. داوطلبان علاقه‌مند باید طبق برنامه زمانبندی اعلام شده در دفترچه انتخاب رشته بدون کنکور، با صرفنظر از آزمون، از طریق سازمان سنجش آموزش کشور ثبت نام و رشته خود را انتخاب کنند، صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی.
  6. 6. دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی ملزمند پس از انجام مصاحبه، به تعداد ظرفیت، لیست پذیرفته شدگان را در زمان تعیین شده به سازمان اعلام کنند.
  7. 7. سازمان سنجش آموزش کشور، لیست نهایی پذیرفته شدگان را اعلام خواهد کرد.
  8. 8. دانشگاه‌ها، دانشکده‌های علوم پزشکی و مجتمع‌های آموزش عالی ملزمند طبق دستورالعمل ثبت نام، پذیرفته شدگان نهایی را پذیرش کنند.
  9. 9. پذیرفته شدگان از مزایای آموزش رایگان برخوردار خواهند بود، به استثنای افرادی که بنا به درخواست بخش خصوصی تربیت می‌شوند.

10. تسهیلات اعطایی به پذیرفته شدگان دولتی، همانند سایر پذیرفته شدگان از طریق آزمون سراسری، در دسترس خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  ثبت نام کنکور سراسری

 

برای دانلود فایل pdf مطلب روی دانلود مقاله کلیک کنید.

ثبت نام بدون کنکور رشته های پیراپزشکی 1402 – زمان و نحوه

ثبت نام بدون کنکور رشته های پیراپزشکی 1402 – زمان و نحوه

برچسب ها

رشته های پیرا پزشکی بدون کنکور ۱۴۰۲ لیست رشته های بدون کنکور علوم پزشکی لیست رشته های بدون کنکور کاردانی علوم پزشکی پردیس لیست رشته های پیراپزشکی بدون کنکور کاردانی 1402

در صورت نیاز به مشاوره درباره:

ثبت نام بدون کنکور رشته های پیراپزشکی 1402 – زمان و نحوه

از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد با شماره زیر تماس بگیرید.

909-907-1375

پاسخگویی از ساعت 8 صبح تا 12 شب حتی ایام تعطیل