تماس با مشاوره تحصیلی ندای مشاور

شرایط شرکت در آزمون سراسری 1403

📚 خلاصه ای از مقاله شرایط شرکت در آزمون سراسری 1403:

شرایط شرکت در آزمون سراسری

شرایط شرکت در آزمون سراسری 1403+ شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام کنکور 1403+ قوانین ثبت نام کنکور 1403+ موارد ممنوعیت شرکت در آزمون سراسری 1403

شرایط شرکت در آزمون سراسری 1403

شرایط شرکت در آزمون سراسری 1403

شرایط ثبت نام سراسری 1403

کنکور سراسری مهم ترین آزمون برای ورود برای دانشگاه ها به حساب می آید و با وجود اینکه در سال های اخیر پذیرش در بسیاری از رشته ها توسط دانشگاه های مختلف به صورت بدون آزمون بوده است ولی همچنان داوظلبان زیادی برای کسب رتبه های دلخواه جهت نشتن بر کرسی های دانشگاه های برتر و رشته های پرطرفدار هرساله با شرکت در کنکور سراسری به رقابت با یکدیگر می پردازند.

شرایط ثبت نام کنکور سراسری 1403 همچون سال های گذشته در دو دسته شرایط عمومی و شرایط اختصاصی گنجانده شده است. داوطلبان تنها در صورت دارا بودن این شرایط امکان ثبت نام در آزمون 1403 را خواهند داشت.

شرایط شرکت در آزمون سراسری سال 1403 همزمان با شروع فرایند ثبت نام ، در قالب دفترچه ثبت نام از طریق سازمان سنجش منتشر می گردد.

مهلت ثبت نام آزمون سراسری 1403 بر اساس اطلاعیه ای که از سوی سازمان سنجش انتشار داده شده است از مورخه 5 آذر شروع می گردد.

داوطلبانی که در کنکور شرکت می کنند به طور کلی به دو دسته داوطلبان نظام قدیم و داوطلبان نظام جدید تقسیم می شوند که هر یک از این گروه ها این سوال برایشان مطرح می شود که برای شرکت در کنکور گروه های آزمایشی مختلف چه شرایطی را باید داشته باشند. در ادامه این مقاله با بررسی شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در آزمون سراسری سال 1403 به سوالات داوطلبان پاسخ می دهیم.

شرایط شرکت در آزمون سراسری

شرایط عمومی ثبت نام و شركت در آزمون سراسری 1403

شرایط عمومی که برای شرکت در کنکور سراسری 1403 در نظر گرفته شده است شامل موارد ذیل می باشد:

1 اعتقاد به اسلام و یا یكی از ادیان رسمی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

2 عدم احراز عناد (نه اعتراض) نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران.
تبصره : درصورتی كه داوطلب سابقا با نظام جمهوری اسلامی عناد داشته، باید تغییر نظر او احراز شود.

3 نداشتن سابقه عضویت در سازمان های غیرقانونی، فراماسونری و اعقاب آنها.

4 عدم احراز فساد اخلاقی.

5 عدم اعتیاد به مواد مخدر.

بیشتر بخوانید: منابع کنکور اردیبهشت

بیشتر بخوانید: ایجاد سابقه تحصیلی برای کنکور

شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور 1402

شرایط اختصاصی ثبت نام و شركت در آزمون سراسری 1403

بخش دیگر شرایط ثبت نام کنکور سراسری 1403 با عنوان شرایط اختصاصی ثبت نام در نظر گرفته شده است. بطور کلی شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور 1403 معمولا اختصاص به مواردی همچون مدارک لازم جهت ثبت نام ، شرایط تحصیل مجدد دانشجویان ، قوانین نظام وظیفه کنکور 1403، شرایط ثبت نام پذیرفته شدگان دوره های گذشته کنکور سراسری و موارد دیگری می باشد.

با توجه به این توضیحات ابتدایی می توان از شرایط اختصاصی کنکور سراسری به موارد زیر اشاره نمود :

1 داشتن گواهینامه دوره پیش دانشگاهی (نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی) و یا دیپلم نظام آموزشی جدید 3- 3- 6 كه حداكثر تا تاریخ 31 / 6 / 1403 دریافت شود و یا دیپلم دوره چهارساله متوسطه نظام قدیم آموزش متوسطه و یا داشتن مدرك كاردانی (فوق دیپلم).

در صورت قبولی در رشته هایی كه پذیرش آنان از نیمسال دوم سال تحصیلی 1402 – 1403 آغاز می گردد به شرط دریافت مدرك تحصیلی دیپلم نظام آموزشی جدید 3- 3- 6 و یا پیش دانشگاهی و یا مدرك كاردانی تا تاریخ 30/ 11 / 1403 ، ثبت نام و ادامه تحصیل آنان بلامانع می باشد.

تبصره 1- دارندگان مدرك كاردانی (فوق دیپلم) دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و دارندگان مدرك كاردانی پیوسته آموزشكده های فنی و حرفه ای وزارت آموزش وپرورش و همچنین آن دسته از داوطلبان مذكور كه حداكثر تا 31 / 6/ 1403 در مقطع كاردانی (فوق دیپلم) فارغ التحصیل می شوند، حق ثبت نام در آزمون سراسری را خواهند داشت.

تبصره 2- فارغ التحصیلان رشته های تحصیلی موردنیاز وزارت بهداشت (مشمولین خدمات اجباری قانون خدمت پزشكان و پیراپزشكان) در مقطع كاردانی باید حداكثر تا تاریخ 31 / 6/ 1403 و یا 30 / 11 / 1402 خدمات خود را به پایان رسانده باشند، چنانچه در مقطع دكتری عمومی پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی پذیرفته شوند، می توانند خدمات موضوع این قانون را پس از اتمام تحصیل با مقطع جدید به انجام برسانند.

تبصره 3- فارغ التحصیلان دوره كاردانی رشته های تحصیلی گروه های آموزشی غیرپزشكی حداكثر تا 31 / 6/ 1403 به شرطی میتوانند در آزمون سراسری سال 1403 شركت نمایند كه تعهدات و خدمات قانونی را انجام داده باشند.

تبصره 4- فارغ التحصیلان رشته های تحصیلی بهداشت دهان، تكنسین سلامت دهان، پرستاری دندانپزشكی، پروتز دندان و ساخت پروتز دندانی مشمول قانون خدمت پزشكان و پیراپزشكان نمی باشند.

2 دانشجوی دوره روزانه (به جز دانشجویان مشمول تبصره های 2 و 3 بند الف) دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی نباشد.

تبصره 1- دانشجویان ورودی سال 1402 و قبل از آن، دوره روزانه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی (بجز دانشجویان مشمول تبصره های 2 و 3 بند الف) چنانچه واجد دیگر شرایط مندرج در دفترچه (مخصوصاً مقررات نظام وظیفه) باشند و حداكثر تا پایان مهلت ثبت نام آزمون از تحصیل انصراف قطعی حاصل نمایند، حق ثبت نام و شركت در این آزمون را دارند.

تبصره 2- دانشجویان اخراجی آموزشی موضوع موارد مرتبط آیین نامه آموزشی و همچنین دانشجویان دوره كارشناسی كه مدرك معادل كاردانی (اعم از كاردانی عمومی و یا كاردانی) را دریافت نموده اند نیز مانند مقررات مربوط به دانشجویان انصرافی پس از تسویه حساب كامل با مؤسسه ذیربط و همچنین اداره كل امور دانشجویان داخل و صندوق رفاه دانشجویان وزارت ذیربط و در صورت نداشتن مشكل نظام وظیفه (برای برادران) حق ثبت نام داشته و محدودیتی در انتخاب رشته ندارند. بدیهی است این دسته از داوطلبان میتوانند كلیه تعهدات مربوط را پس از اتمام تحصیلات خود به صورت یكجا به انجام برسانند.

3 پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون سراسری سال 1403 (اعم از رشته های متمركز و یا نیمه متمركز)، در صورت ثبت نام و شركت در آزمون سراسری سال 1403 ، مجاز به انتخاب رشته در دوره های روزانه، غیرروزانه (نوبت دوم “شبانه”، دانشگاه آزاد اسلامی، نیمه حضوری، پیام نور، غیرانتفاعی، ظرفیت مازاد، پردیس خودگردان و مجازی) بوده و فقط در این دوره ها گزینش خواهند شد. ضمن اینكه با تكمیل فرم انصراف بایستی تا پایان مهلت ثبت نام انصراف قطعی خود را از تحصیل اعلام نموده و مورد مربوط در فرم تقاضانامه ثبت نام را نیز علامت گذاری نمایند.

4 دانشجویان دوره های نوبت دوم (شبانه)، دانشگاه آزاد اسلامی، نیمه حضوری، مجازی، ظرفیت مازاد و پردیس خودگردان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی  غیرانتفاعی و … به شرط نداشتن مشكل نظام وظیفه، می توانند بدون انصراف از تحصیل در آزمون سراسری سال 1403 ثبت نام و شركت نمایند. بدیهی است این دسته از داوطلبان در صورت موفقیت و قبل از ثبت نام در رشته قبولی جدید، لازم است از رشته قبولی قبلی خود انصراف قطعی حاصل نموده و گواهی مربوط (فرم انصراف قطعی از تحصیل) را به مؤسسه ذیربط ارائه نمایند. لازم به توضیح است كه این دسته از داوطلبان حق بازگشت و ادامه تحصیل در رشته محل قبولی قبلی خود را ندارند و همچنین دانشجویان شاغل به تحصیل دوره های كاردانی (فوق دیپلم) كه حداكثر تا تاریخ 31 /6/ 1403 فارغ التحصیل میشوند، برای ثبت نام و شركت در این آزمون نیاز به انصراف ندارند.

تبصره: دانشجویان دور ه های فوق كه از معافیت تحصیلی استفاده میكنند، به منظور ثبت نام و شركت مجدد در آزمون سراسری لازم است به ضوابط مربوط به مقررات وظیفه عمومی توجه و بر اساس آن ضوابط اقدام نمایند.

5 دانش آموختگان مقطع كارشناسی در صورت شركت مجدد در آزمون سراسری و قبولی با رعایت شرایط ذیل این بند می توانند ادامه تحصیل دهند:

فارغ التحصیلان رشته های تحصیلی مورد نیاز وزارت بهداشت (مشمولین خدمات اجباری قانون خدمت پزشكان و پیراپزشكان) در مقطع كارشناسی باید حداكثر تا تاریخ 31 / 6/ 1403 و یا 30 / 11 / 1402 خدمات خود را به پایان رسانده باشند، چنانچه در مقطع دكتری عمومی پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی پذیرفته شوند، میتوانند خدمات موضوع این قانون را پس از اتمام تحصیل با مقطع جدید به انجام برسانند.

دارا نبودن هرگونه تعهد خدمت به ارگان یا دستگاه های اجرایی، تعهدات سهمیه بومی و یا سهمیه مناطق محروم.

نداشتن ممنوعیت تحصیل از نظر سازمان نظام وظیفه.

بیشتر بخوانید: کد نظام وظیفه در کنکور 1403

6 با توجه به رای موقت دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم اجرای مصوبه پنجاه و یكمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشكی مورخ 25 / 3/ 92 ، دانش آموختگان مقاطع كارشناسی ارشد ناپیوسته و پیوسته كلیه رشته های تحصیلی و دكتری عمومی پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی و دكتری حرفه ای دامپزشكی متقاضی تحصیل مجدد، میتوانند با رعایت شرایط زیر از طریق قبولی در آزمون سراسری در مقطع دكتری عمومی رشته های پزشكی و داروسازی و دندانپزشكی تحصیل نمایند و محدودیتی در انتخاب دوره های مختلف (روزانه، مازاد و پردیس) ندارند. درخصوص پرداخت یا عدم پرداخت شهریه جهت پذیرفته شدگان دوره روزانه، پس از تصمیم و رای نهایی دیوان عدالت اداری اقدام خواهد شد.

انجام موضوع قانون خدمت پزشكان و پیراپزشكان برای مشمولین این قانون الزامی است.

دارا نبودن هرگونه تعهد خدمت به ارگان یا دستگاه های اجرایی، تعهدات سهمیه بومی و یا سهمیه مناطق محروم.

نداشتن ممنوعیت تحصیل از نظر سازمان نظام وظیفه.

7 دانش آموختگان مقطع كاردانی رشته “اپتیك” كه قبل از سال 1400 پذیرفته شده باشند، درصورت شركت در گروه آزمایشی علوم تجربی و احراز نمره علمی و شرایط لازم، میتوانند در مقطع كارشناسی پیوسته رشته بینایی سنجی ادامه تحصیل دهند.

بیشتر بخوانید: ثبت نام کنکور سراسری
بیشتر بخوانید: دفترچه ثبت نام کنکور سراسری

شرایط شرکت در آزمون سراسری با مدرک کاردانی

هر ساله تعدادی از داوطلبان کنکور سراسری را افرادی تشکیل می دهند که مدرک کاردانی یا فوق دیپلم خود را دریافت نمودند و بنا به دلایلی تصمیم دارند مجددا در کنکور سراسری شرکت کرده و در رشته مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهند. این دسته افراد اگر تصمیم دارند با استناد به مدرک کاردانی خود در کنکور شرکت نمایند باید این نکته را در نظر داشته باشند که معدل دیپلم آن ها در کنکورشان تاثیری ندارد، همچنین می بایست تمامی بندهای مربوط به مدرک کاردانی خود را با دقت تکمیل نمایند.

لازم به ذکر است افرادی که تمایل به شرکت در کنکور با مدرک کاردانی را دارند، در صورت ورود به دانشگاه نمی توانند معادل سازی دروس مشترک رشته قبولی با رشته مقطع کاردانی را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: تکمیل ظرفیت کنکور سراسری
بیشتر بخوانید: سایت سازمان سنجش sanjesh.org

شرایط شرکت در کنکور تجربی با دیپلم ریاضی یا انسانی

همانطور که می دانید کنکور تجربی یکی از پرمتقاضی ترین گروه های آزمایشی در کنکور سراسری چند سال اخیر به شمار میرود. رقابت اصلی در کنکور تجربی بر سر رشته های گروه پزشکی و پیراپزشکی است. هر سال شاهد هستیم که داوطلبان بسیاری از رشته های انسانی و ریاضی قصد شرکت در این گروه آزمایشی را دارند. به همین خاطر بر آن شدیم تا در این قسمت در خصوص امکان شرکت در کنکور تجربی با سایر دیپلم ها پرداختیم.

در ابتدا باید بگوییم برای شرکت در کنکور سراسری نیازی به یکسان بودن مدرک دیپلم با گروه آزمایشی نیست بنابراین داوطلبان با هر دیپلمی اجازه شرکت در گروه آزمایشی دلخواه خود را دارند. اما همانطور که می دانید سوابق تحصیلی بعد از سال 84، 40 درصد و هم اکنون به صورت قطعی در آزمون سراسری تاثیر دارد در صورتی که مدرک دیپلم با گروه ازمایشی متفاوت باشد ممکن اشست حتی تاثیر منفی نیز در کارنامه داوطلب بگذارد.

شرایط و ضوابط دیگری نیز ممکن است برای آزمون سراسری 1403 وجود داشته باشد که هر کدام دارای بندها و تبصره های متفاوتی خواهند بود به همین جهت توصیه می نمایم داوطلبان قبل از ثبت نام به طور کامل و با دقت تمامی بندها و تبصره های شرایط ثبت نام کنکور 1403 مندرج در دفترچه راهنما را مطالعه نمایند چرا که در صورت کوچکترین اشتباه ممکن است در صورت پذیرش داوطلب در آزمون سراسری از تحصیل نامبرده ممانعت به عمل آید.

در پایان لازم به ذکر است داوطلبان در صورتی که در زمینه شرایط ثبت نام آزمون سراسری 1403 و نحوه انجام ثبت نام در این آزمون، اطلاعات کافی نداشته باشند می توانید با کارشناسان مشاوره تحصیلی ندای مشاور در تماس باشید.

بیشتر بخوانید: راهنمای عملی انجام ثبت نام کنکور سراسری
بیشتر بخوانید: ثبت نام دانشگاه فرهنگیان

شرایط شرکت در آزمون سراسری 1403

شرایط شرکت در آزمون سراسری 1403

برچسب ها

شرایط کنکور 1403شرایط ثبت نام کنکور 1403 شرط سنی شرکت در آزمون سراسری 1403 شرایط ثبت نام کنکور سراسری 1403 شرایط شرکت در کنکور انسانی شرایط شرکت در کنکور تجربی شرایط شرکت در کنکور ریاضی شرایط شرکت در کنکور هنر 1403 شرایط شرکت در کنکورزبان شرایط سنی کنکور 1403 شرایط شرکت در کنکور سراسری با لیسانس 1403

در صورت نیاز به مشاوره درباره:

شرایط شرکت در آزمون سراسری 1403

از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد با شماره زیر تماس بگیرید.

909-907-1375

پاسخگویی از ساعت 8 صبح تا 12 شب حتی ایام تعطیل