تماس با مشاوره تحصیلی ندای مشاور

سیر تا پیاز سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی

📚 خلاصه ای از مقاله سیر تا پیاز سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی:

مشاوره تحصیلی

سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی یکی از چندین سهمیه موجود در کنکور  است که با برگزاری کنکور سال ۹۸ سر و صدای فراوانی به پا کرد و اعتراض هایی را به دنبال داشت، اعتراض هایی که صدایش به صحن مجلس رسید و معترضانی که اظهار می‌کنند: مگر هیأت علمی دانشگاه‌ها قشر فرهنگی جامعه ما نیست. […]

سیر تا پیاز سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی

سیر تا پیاز سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی

سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی یکی از چندین سهمیه موجود در کنکور  است که با برگزاری کنکور سال ۹۸ سر و صدای فراوانی به پا کرد و اعتراض هایی را به دنبال داشت، اعتراض هایی که صدایش به صحن مجلس رسید و معترضانی که اظهار می‌کنند: مگر هیأت علمی دانشگاه‌ها قشر فرهنگی جامعه ما نیست. آیا اختصاص سهمیه برای فرزندان سهمیه هیأت علمی با عدالت آموزشی سازگار است؟ و سوالات بسیار دیگری که ذهن بسیاری از داوطلبان کنکور مشغول و مشوش کرده است.

تسهیلات مربوط به انتقال فرزندان اعضا هیأت علمی دانشگاه ها شامل چه مواردی می شود؟

دستور العمل اجرایی بخشنامه ایجاد تسهیلات برای فرزندان اعضای هیأت علمی، حد نصاب نمره علمی لازم برای انتقال ۹۰ درصد نمره کل آخرین نفر پذیرفته شده در سهمیه مربوط برای رشته محل مورد تقاضاست.

منظور از عضو هیأت علمی در این بخشنامه کلیه اعضای هیأت علمی رسمی قطعی یا رسمی آزمایشی اعم از شاغل، بازنشسته و یا متوفی دانشگاه است که گزینش علمی و عمومی آن‌ها توسط وزارتخانه‌های علوم و بهداشت انجام شده باشد.

کلیه اعضای هیأت علمی حق التدریس، پیمانی و کسانی که کلیه مراحل گزینش استاد را طبق ضوابط تا زمان قبولی فرزند خود، نگذرانده‌اند، نمی‌توانند از تسهیلات این آیین نامه استفاده کنند.

بر اساس این دستور العمل، پذیرفته شدگان آزمون سراسری می توانند از دانشگاه مبدأ به یکی از دانشگاه های محل خدمت یکی از والدین خود و یا در صورت نبودن آن رشته در آن شهر به دانشگاه نزدیکترین شهر محل خدمت والدین خود، با تعیین سازمان در همان مقطع و گروه آزمایشی و دارا بودن حد نصاب انتقال یابند.

انتقال از یک مرکز پیام نور به مرکز پیام نور دیگر، از یک موسسه غیر انتفاعی به موسسه غیر انتفاعی دیگر و انتقال از یک دوره نیمه حضوری به دوره نیمه حضوری دیگر بلامانع است.

در صورتی که فرزند هیأت علمی حد نصاب لازم برای انتقال را نداشته باشد، دانشگاه مقصد که باید در شهر محل خدمت والدین باشد می‌تواند وی را به عنوان میهمان بپذیرد که تبدیل میهمان به انتقال دائم مشروط به احراز وضعیت علمی مناسب طی حداقل دو ترم اول تحصیل به تشخیص دانشگاه مقصد است.

در خصوص انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی از شهرستان به تهران سازمان سنجش پس از اخذ فرم‌های مربوطه براساس نمره کل اکتسابی در آزمون، نسبت به جایابی و معرفی فرزندان اعضای هیأت علمی در تهران اقدام می‌کند.

با این حال اگر دانشگاه مقصد، محل خدمت والدین باشد نیازی به مراجعه عضو هیأت علمی به سازمان وجود ندارد و دانشگاه می‌تواند نسبت به ثبت نام مشروط فرزند عضو هیأت علمی اقدام کند. اما در رابطه با انتقال از شهرستان به شهرستان دانشگاه مقصد، پس از اخذ فرم‌های مربوطه نسبت به ثبت نام مشروط اقدام و سپس فرم‌ها را به سازمان سنجش ارسال می‌کند.

فرزند عضو هیأت علمی برای معرفی به محل خدمت والدین خود اولویت دارد و این معرفی به صورت ظرفیت اضافی است. همچنین استفاده از مفاد این دستور العمل تنها برای یکبار در دوره تحصیل دانشجو مجاز بوده و باید حداکثر تا پایان سال اول ورود به دانشگاه عملی شود.

انتقال از گرایشی به گرایش دیگر در همان رشته، در صورت عدم وجود گرایش در شهر محل خدمت والدین با نظر سازمان بلامانع است.

طبق مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، فرزندان اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌ها، چنانچه در آزمون کنکور ۹۰ درصد نمره یک رشته را کسب کنند، می‌توانند برای انتقال به هر دانشگاهی اقدام کنند؛ حتی دانشگاهی که پدرشان در آن تدریس می‌کند! همچنین طبق این مصوبه فرزندان هیأت علمی با کسب ۹۲ و نیم درصد نمره آخرین نفر پذیرفته‌شده در سهمیه آزاد، می‌توانند حتی تغییر رشته دهند.

فرزندان اعضای هیات علمی می‌توانند دانشگاه مبدأ را به دانشگاه‌های معتبر و قابل دسترس و حتی رشته‌های پر متقاضی تغییر دهند، این افراد می‌توانند به محل سکونت خانواده خود نقل مکان کنند. این امتیاز یک بار از سوی دیوان عدالت اداری خلاف قاتون شناخته شد، ولی دوباره به نحو دیگری آن را برقرار کردند.

حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی در کنکور گفت: آن چیزی که برای فرزندان اعضای هیأت علمی در نظر گرفته شده است، سهمیه برای قبولی در کنکور نیست.

او در ادامه بیان کرد: فرزندان اعضای هیأت علمی سهمیه ندارند و باید در کنکور شرکت کنند برای مثال فرزند یک هیأت علمی در رشته پزشکی زاهدان قبول می‌شود محل خدمت پدرش مشهد است، این فرد می‌تواند از قانون انتقال استفاده کند.

مشاور عالی سازمان سنجش در ادامه تاکید کرد: این قانون انتقال را برای تمام دانشجویان داریم، اما بعد از دو ترم، اما فرزندان اعضای هیأت علمی از همان ابتدا انتقالی می‌گیرند.

افرادی که به یمن انتقال «نمره الف» می‌شوند

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که فرزندان اعضای هیأت علمی از ابتدا در یک محیط علمی رشد می‌کنند و از امکانات مالی خوبی جهت رشد علمی برخوردارند که به هیچ وجه با وضعیت یک سهمیه آزادی قابل مقایسه نیست، نکته قابل تأمل اینکه این افراد با ورود به دانشگاه محل تدریس والدین خود از از امکانات دیگری نیز برخوردارند که بر هیچ کس پوشیده نیست.

این افراد با تحصیل در دانشگاه محل تدریس والدین خود از همکاران پدر و مادر خود نمرات بالایی می‌گیرند و در اکثر اوقات با نمرات و در نتیجه معدل بالا در همان دانشگاه به دلیل نمره الف بودن بدون کنکور به مقطع بعد راه پیدا می‌کند، یا به وسیله همین معدل امکان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور را کسب می‌کند.

جهت دریافت مشاوره در زمینه سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۳۷۵ تماس بگیرید

تماس از طریق تلفت ثابت در استان تهران با مشاره ۹۰۹۲۳۰۵۷۸۴

تماس از طریق موبایل همراه اول با شماره ۹۹۲۲۱۱۰۶

پاسخگویی همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

سیر تا پیاز سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی

سیر تا پیاز سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی

برچسب ها

در صورت نیاز به مشاوره درباره:

سیر تا پیاز سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی

از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد با شماره زیر تماس بگیرید.

909-907-1375

پاسخگویی از ساعت 8 صبح تا 12 شب حتی ایام تعطیل